رشته مهندسی آب
این رشته در سال 1356 بصورت زیر مجموعهای از گروه مکانیزاسیون و مهندسی کشاورزی فعالیت خود را در دوره کارشناسی آغاز نمود. در سال 1371 اولین دوره از دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته آبیاری و زهکشی پذیرفته شد و پس از آن در سال 1384 گروه موفق به اخذ دانشجوی دکتری در رشته آبیاری و زهکشی گردید. در سال 1390 نام گروه از آبیاری و زهکشی به مهندسی آب تغییر یافت و در سال 1391 اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش سازههای آبی جذب شدند. همچنین این گروه از سال 1392 در گرایش مهندسی منابع آب در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
گرایشهای موجود در رشته مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان عبارتند از:
کارشناسی: علوم ومهندسي آب
کارشناسی ارشد: آبیاری و زهکشی
کارشناسی ارشد: سازه های آبی
کارشناسی ارشد: مهندسی منابع آب
دکتری: آبیاری و زهکشی
دوره های آموزشی
-
دوره کارشناسی
براي تأمين نيروي انساني متعهد و متخصص در زمينه آب كشاورزي به منظور نيل به خودكفايي فني لازم است متخصصيني تربيت شوند كه بتوانند با استفاده از دانش و تجربيات خود در توسعه و رشد اقتصادي كشور از طريق بالا بردن بازده بهرهبرداري از منابع آب و خاك فعاليت كرده و در امور طراحي، اجرا و مديريت سيستمهاي آبياري و زهكشي، تأسيسات آبي ومنابع آب، ايجاد خوداشتغالي و ساخت وسايل و تجهيزات مورد نياز خدمت نمايند و در مسائل آموزشي و تحقيقاتي نيز همكاري كنند.
دانشجویان فارغالتحصیل دوره کارشناسی رشته مهندسی آب دارای تواناییهای زیر هستند:
-
توانایی تعیین نیاز آبی گیاهان، برنامهریزی آبیاری و مدیریت سیستمهای آبیاری.
-
طراحی و ارزیابی سیستمهای آبیاری سطحی، بارانی و قطرهای.
-
طراحی و ارزیابی سیستمهای زهکشی شامل زهکشهای سطحی و زیر زمینی.
-
مطالعه و طراحی ساختمانهای رو باز و انتقال ذخيره آب.
-
طراحی شبکههای تحت فشار انتقال آب.
-
مطالعات چرخه آب در طبیعت (هواشناسی، هيدرولوژي آبهای سطحی و زیر زمینی).
-
کاربرد آبهای نامتعارف (پساب تصفیه شده و آبهای شور) در کشاورزی.
-
دوره کارشناسی ارشد
دوره كارشناسي ارشد آبياري و زهكشي، يكي از رشتههاي تخصصي مهندسي كشاورزي و منابع آب است كه مجموعهاي از دانشهاي مربوط به اين رشته را در بر ميگيرد. در اين دوره پذيرفتهشدگان به مطالعه و شناسايي و طراحي سيستمهاي آبياري و زهكشي، انتقال آب، شبكههاي آبياري و زهكشي و مديريت آنها خواهند پرداخت. لذا هدف از ايجاد اين دوره، تربيت متخصصيني است كه با كسب دانشهاي لازم در زمينههاي مذكور بتوانند به تحقيق، برنامهريزي، هدايت و مديريت امور اجرايي در اين گونه مسائل پرداخته و به امر تدريس نيز در صورت لزوم مشغول گردند.
با توجه به نقشي كه آب در كشاورزي دارد و نظر به اهميتي كه مسائل مربوط به حفظ و حراست و بهرهبرداري منابع آب به عنوان حيات كشاورزي دارا ميباشد، ضرورت و اهميت رشته كارشناسي ارشد مهندسي آبياري و زهكشي روشن ميگردد. ايران با وسعت زياد و آب و هواي معتدل نسبتاً خشك داراي منابع آبي تقريباً محدود ميباشد كه براي مديريت آنها لازم است متخصصيني با بينش و آگاهيهاي كافي تربيت شوند تا از عهده اين مهم برآيند.
فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در مراكز مختلف از جمله دانشگاهها و مؤسسات پژوهشي به عنوان مربي و در وزارت جهاد كشاورزي و وزارت نيرو بعنوان مدير فني، برنامهريز و سرپرست پروژه به انجام وظيفه مشغول گردند و در زمينههاي مشروحه زير مسئوليت پذيرفته و نقش خود را ايفا نمايند:
برنامهريزي و هدايت امور اجرايي و نظارت بر تهيه و اجراي طرحهاي منابع آب كشور
تحقيق در زمينههاي مختلف آبياري و زهكشي و پروژههاي آب و خاك
تدريس دروس مربوط به آبياري و زهكشي، انتقال آب و هيدرولوژي و منابع آب در آموزشكدهها و دانشكدههاي كشاورزي.
دوره کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی دارای 32 واحد درسی شامل 12 واحد دروس الزامی، 14 واحد دروس انتخابی و 6 واحد پایان نامه میباشد.
-
دوره دکتری
دوره دكتري آبياري و زهكشي بالاترين مقطع تحصيلي دانشگاهي است كه در اين رشته به اعطاي مدرك ميانجامد و مجموعه اي هم آهنگ از فعاليتهاي آموزشي و تحقيقي است كه پيشرفتهترين موضوعات در زمينه هاي علم و علوم وابسته به آن را شامل مي شود. هدف از ارايه اين مقطع تحصيلي عبارت است از:
الف- احاطه يافتن و دستيابي به جديدترين آثار علمي در اين زمینه.
ب- احاطه يافتن به روش هاي پيشرفته تحقيق و ارايه تحقيقات، نوآوري و كمك به پيشرفت و گسترش علم در اين زمينه.
ج- تربيت افراد متخصص و متعهد براي انجام وظيفه در وزارت علوم تحقيقات و فناوري و ديگر نهادهاي آموزشي و تحقيقاتي كشور.
فارغ التحصيلان دوره دكتري آبياري و زهكشي با كسب دانش و مهارت هاي لازم قادر خواهند بود در مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سمت استاديار به امر تدريس بپردازند و همچنين در ساير مؤسسات كشور به امر تحقيق، آموزش و برنامه ريزي مبادرت ورزند.
افزايش روز افزون جمعيت و نياز بيشتر به توليدات كشاورزي و درعين حال محدوديت منابع آبي كشور، افزايش كمي و كيفي منابع آب و اصلاح روش هاي استفاده بهينه از منابع آب و بهره برداري صحيح از آن را ايجاب مي كند
با انجام پژوهشهاي جديد در اين زمينه و بكار بردن جديدترين روش هاي علمي و فني علوم آب مي توان به بالا بردن راندمان توليد با توجه به محدوديت هاي منابع آب كمك كرد. نيل به اين هدف درگروه فعاليت متخصصيني است كه بتوانند دوره دكتري آبياري و زهكشي را با توجه به ضوابط مربوطه گذرانده و آنگاه به عنوان عضو هيأت علمي اقدام به گسترش آموخته هاي خود نمايند و يا پژوهش هاي بيشتري در اين زمينه را هدايت كنند.
برنامه آموزشي رشته دكتري آبياري و زهكشي دارای 49 واحد شامل 11 واحد دروس الزامی، 14 واحد دروس انتخابی و 24 واحد پایاننامه میباشد.
رشته توسعه روستایی
نظر به اهميت تخصصهاي مختلف در برنامهريزي توسعه روستايي، سمتدهي به برنامهريزيهاي بخشي و استفاده بهينه از نتايج مطالعات انجام شده توسط متخصصين زمينههاي مختلف، وجود افرادي كه توانايي لازم براي تلفيق و هدايت برنامهها و سنجش آنها با اهداف توسعه را داشته باشند، اجتنابناپذير است. اين افراد بايد بتوانند در چارچوب اهداف توسعه ملي، برنامهريزي براي توسعه روستاها را در سطح مياني بعهده گيرند و مسير برنامهريزي و اجرا را از حيث زمان و مكان و كميت و كيفيت كاملا مشخص نمايند. هدف از دوره كارشناسي ارشد توسعه روستايي تعليم و تربيت متخصصاني جامعنگر توانمند براي مطالعه، برنامهريزي، ارزشيابي و اجراي فعاليتهاي توسعه روستايي است. گروه توسعه روستايي در دانشگاه صنعتي اصفهان براي اولين بار در سال 1377 با اخذ دانشجوي كارشناسي ارشد در دانشكده كشاورزي تشكيل گرديد. اين گروه با هدف بررسي مسايل اقتصادي- اجتماعي موجود در محيط روستايي فعاليت خود را شروع و تاكنون توانسته است دانشآموختگان مناسبي را براي عرصه خدمت به مناطق روستايي تربيت نمايد. گرايش دوره كارشناسي ارشد توسعه روستایی در اين گروه مديريت توسعه است كه طيف وسيعي از موضوعات را شامل ميشود.
دوره های آموزشی
- دوره کارشناسی ارشد
با توجه به اینکه برنامهریزی توسعه روستایی نیازمند تخصصهای مختلف است، لذا سمتدهی به برنامهریزی بخشی و استفاده بهینه از نتایج مطالعات انجام شده توسط متخصصین زمینههای مختلف، وجود افرادی را که توانایی تلفیق و هدایت برنامهها و سنجش آنها با اهداف توسعه روستایی را دارند، اجتناب ناپذیر مینماید. این افراد باید در چهارچوب اهداف توسعه ملی برنامهریزی روستایی را در سطح میانی به عهده گیرند و مسیر برنامهریزی و اجرا را از حیث زمان و مکان و کمیت و کیفیت کاملاً مشخص نمایند.
هدف از دوره کارشناسی ارشد توسعه روستایی تعلیم و تربیت متخصصانی جامع نگر برای مطالعه، برنامهریزی، ارزشیابی و اجرای فعالیتهای توسعه روستایی و ایجاد تواناییهای لازم در آنها است.
دوره کارشناسی ارشد توسعه روستایی دارای چهار شاخه توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه کشاورزی و مدیریت توسعه است.
تعداد واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد توسعه روستایی با چهار انتخاب آن به شرح زیر است:
تعداد واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد توسعه روستايي
نام دانشجو | عنوان رساله | اساتید راهنما |
عبداله رنجبر | كارآيي جاذب هاي تهيه شده از ساقه كلزاي اصلاح شده با نانوذرات اكسيد آهن مغناطيسي براي حذف آلاينده هاي نيترات و سرب از محلول هاي آبي |
دكتر منوچهر حيدرپور دكتر سيد سعيد اسلاميان |